29آوریل 2022 - بر اساس بیانیه ی جدید انجمن قلب آمریکا، تشخیص و درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می تواند منجر به بهبود سلامت قلب و عروق شود، این موضوع نشان می دهد که سلامت متابولیک و سلامت قلبی و عروقی، ارتباط نزدیکی با هم دارند.

مشخصه ی بیماری کبد چرب غیرالکلی، افزایش سطح چربی در بافت کبد است، که در نهایت می تواند منجر به کاهش عملکرد کبد و در شدیدترین موارد، نارسایی کبدی و به طور بالقوه باعث مرگ شود. اما حتی اگر به نقطه ای نرسد که عملکرد کبد شما به شدت کاهش یابد،NAFLD  با چندین مشکل سلامتی مرتبط است، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، NAFLD با خطر بیشتری برای هیپوگلایسمی شدید (افت قند خون) مرتبط است، وضعیت خطرناکی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.NAFLD ، همچنین در وهله اول با ابتلا به دیابت مرتبط است و افراد مبتلا بهNAFLD ، در معرض خطر بیشتری برای مرگ به هر علتی هستند، به خصوص در مراحل پیشرفته تر بیماری کبدی. متأسفانه به نظر می رسد که بیماری کبدی تشخیص داده نشده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار شایع است. احتمالاً چندین عامل پشت خطر ابتلای یک فرد به NAFLD وجود دارد، از جمله سابقه خانوادگی دیابت و الگوهای غذایی ناسالم. به همین ترتیب، اقدامات خاصی در سبک زندگی وجود دارد که ممکن است به شما در جلوگیری از  NAFLD کمک کند - از جمله برخی از موارد ساده مانند نوشیدن منظم قهوه.

در بیانیه ی اخیر، انجمن قلب آمریکا خاطرنشان کرده است که NAFLD یک بیماری شایع‌ و در حال افزایش است، اعتقاد بر این است که بیش از 25٪ از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تخمین‌ها برای افراد مبتلا به دیابت بسیار بالاتر است. اما تا زمانی که آزمایش خاصی برای شناسایی NAFLD انجام نشود، این بیماری تا زمانی که به مرحله شدید پیشرفت نکند، همچنان یک وضعیت "ساکت و بی علامت" و شناسایی نشده باقی می ماند، در حالیکه می توان این بیماری را در مراحل اولیه با اقدامات ساده تر درمان کرد. علاوه بر این که NAFLD با تعدادی از بیماریهای خارج از کبد ارتباط دارد، می تواند باعث آسیب شدید و گاهی غیرقابل برگشت به کبد شود، از جمله استئاتوهپاتیت (نوعی التهاب)، سیروز کبدی ("اسکار" کبد) و کارسینوم سلولی کبدی (سرطان کبد).

بیماری کبد چرب غیرالکلیبا بیماری قلبی عروقی مرتبط است

اما تمرکز اصلی بیانیه ی اخیر این است که چگونه NAFLD با بیماری های قلبی عروقی، به ویژه با بیماری آترواسکلروتیک مرتبط است، که در آن رسوبات چربی (به نام پلاک) در داخل پوشش رگ های خونی ایجاد می شود. بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک با تعدادی از شرایط و رویدادهای شدید، از جمله بیماری عروق کرونر(CAD)، که در آن جریان خون به قلب کاهش می‌یابد، و همچنین حمله قلبی و سکته مرتبط است. در واقع مشخص شد که بیماری قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به NAFLD است. هم بیماری کبدی و هم بیماری قلبی عروقی با افزایش نرخ چاقی و سندرم متابولیک - گروهی از شرایط سلامت مرتبط با بیماری های مزمن، از جمله دیابت نوع 2 - مرتبط هستند.

این بیانیه خاطرنشان می کند که NAFLD به نظر می رسد یک عامل خطر مستقل برای بیماری های قلبی عروقی آترواسکلروتیک باشد - به این معنی که حتی پس از تطبیق با سایر عوامل خطر شناخته شده مانند فشار خون بالا، وزن بدن بیشتر و سن بالاتر، افراد مبتلا به NAFLD در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی و عوارض آن هستند.

این بیانیه خاطرنشان می‌کند که یکی از دلایل عدم تشخیص بسیاری از مواردNAFLD ، این است که نتایج آزمایشات بالینی سطح آنزیم‌های کبدی در افراد مبتلا به NAFLD می‌تواند طبیعی باشد. آزمایش "استاندارد طلایی" برای شناسایی NAFLD، بیوپسی کبد است که یک روش تهاجمی و گران قیمت است. اما آزمایش‌های کمتر تهاجمی دیگری وجود دارند که می‌توانند به شناسایی NAFLD در افراد با سطح آنزیم کبدی طبیعی کمک کنند، از جمله الاستوگرافی گذرا با کنترل ارتعاش(اغلب با نام تجاریFibroScan  شناخته می‌شود)، اما در حال حاضر به توسعه ابزارهای غربالگری جدید برای کاهش معنادار میزانNAFLD  تشخیص داده نشده، نیاز داریم.

در حالی که آگونیست های گیرندهیGLP-1،- گروهی از داروهایی که برای کاهش سطح گلوکز خون در دیابت نوع 2 ساخته شده اند- ممکن است در درمان NAFLD مفید باشند، بیانیه ی اخیر تاکید می کند که مداخلات سبک زندگی موثرترین راه برای رسیدگی به این بیماری است.اقدامات توصیه شده از سوی انجمن قلب آمریکا شامل تغییرات رژیم غذایی، فعالیت بدنی بیشتر، کاهش وزن و اجتناب از الکل است- اقداماتی که ممکن است خطر عوارض بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش دهند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/29/addressing-undiagnosed-liver-disease-could-improve-cardiovascular-health/